طراحي اشپزخانه صنعتي

تجهيزات آشپزخانه صنعتي

طراحي اشپزخانه صنعتي

۶ بازديد

با طراحي آشپزخانه صنعتي در خدمت شما هستيم. آشپزخانه صنعتي در واقع يك آشپزخانه قزرگ است كه همان كار پخت و پز را انجام مي دهد اما اين بار با تجهيزات بزرگتر و پرسنل بيشتري اين كار صورت مي پذيرد. آشپزخانه هاي صنعتي تجهيزات خاصي دارند و مي بايست طبق يك الگو طراحي شوند تا بيشترين كارايي و كمترين هزينه را در بر داشته باشند.

تمامي آشپزخانه هاي صنعتي جدا از سبك طراحي خود داراي تجهيزات مشتركي از قبيل تجهيزات شست و شو، تجهيزات آماده سازي غذا، تجهيزات رستوران و پخت غذا، تجهيزات انبار و نگهداري، تجهيزات سرو و … هستند. مهم ترين گام در طراحي آشپزخانه صنعتي ايجاد يك فضاي درست و به اندازه براي آن است. طراحي آشپزخانه صنعتي اگر به صورت اصولي انجام گردد در نهايت باعث مي شود با استفاده بهينه از نيروي انساني و فضا پخت و پز راحت تري را به ارمغان آورد.

مراحل طراحي آشپزخانه صنعتي

براي داشتن يك آشپزخانه صنعتي خوب نياز است كه يك طراحي اصولي و دقيق صورت پذيرد. در اين مقاله با شما هستيم تا تمامي مراحل مربوط به طراحي آشپزخانه صنعتي را به صورت جزء به جزء براي شما بيان داريم. از تمامي اين مراحل مي توانيد در طراحي آشپزخانه هاي رستوران ها، كترينگ ها، كافي شاپ ها و … استفاده كنيد.

جهت مشاوره راه اندازي رستوران و كترينگ با ما در تماس باشيد

طراحي آشپزخانه صنعتي

طراحي آشپزخانه صنعتي

پيش طراحي

در اولين مرحله از طراحي آشپزخانه صنعتي شرايط و حجم توليد روزانه كسب و كار مرود بررسي قرار مي گيرد. در ابتدا بايد تعيين كنيد روزانه به چند پرس غذا نياز داريد و حدودا چند نفر به رستوران و يا آشپزخانه شما مراجعه مي كنند. اين كار با توجه به فضاي قرارگيري رستوران شما مورد بررسي است. پس از انجام تحقيقات مورد نظر نيازها تعريف مي شود و در نهايت ميزان فروش روزانه بايد تعيين گردد.

پيش بيني فضاي آشپزخانه طراحي

فضاي آشپزخانه صنعتي جهت سامان دهي كارها و تسريع در انجام آن ها ، به بخش هاي مختلفي تفكيك مي شود .

ورودي و خروجي : تعيين محل هاي مناسب جهت تخليه ، ورود و خروج مواد اوليه

انبار : در نظر گرفتن فضا جهت نگهداري مواد اوليه خشك و ماندگار مانند برنج ، حبوبات ، روغن و…

سردخانه : تعيين محل مناسب براي نگهداري مواد غذايي منجمد و هم چنين مواد غذايي فاسد پذير مانند گوشت ، مرغ ، ماهي ، …. و لبنيات ، سبزيجات و …

فضاي استراحت : در نظر گرفتن فضاي مناسب جهت استحمام و سرويس هاي بهداشتي ،  تعويض لباس و استراحت پرسنل آشپزخانه

ايمني : رعايت استانداردها و پيش بيني تجهيزات اعلام و اطفاء حريق

تاسيسات : طراحي تاسيسات مورد نياز جهت :

  • ذخيره و توزيع آب سرد و آب گرم
  • جمع آوري و دفع فاضلاب چرب
  • خروج و تخليه زباله ها و پسماند مواد غذايي
  • سيستم روشنايي ، برق رساني ، مدارهاي الكتريكي
  • تهويه هواي آشپزخانه ، خروج هواي آلوده و تامين هواي سالم و تازه

نقشه چيدمان

بعد از تعيين تمامي نيازها و اطلاعات نوبت به كشيدن نقشه پيشنهادي و تعيين تجهيزات رستوران و پخت غذا مي رسد. در اين مرحله بهتر است از افرادي كه در اين زمينه داراي تجربه مي باشند كمك بگيريد تا با كمترين هزينه بتوانيد مناسب ترين تجهيزات را خريداري كنيد. جهت مشاوره راه اندازي رستوران و كترينگ مي توانيد از فيدار سورن كمك بخواهيد. در اين مرحله بايد نوع ساخت، برنامه غذايي، فضاي كار، كيفيت تجهيزات و مصرف انرژي تعيين گردد.

طراحي آشپزخانه صنعتي

طراحي آشپزخانه صنعتي

طراحي نهايي

در اين مرحله تمامي مواردي كه در بخش پيشين ذكر شد تاييد شده و ليست تجهيزاتي كه مورد نياز است را بايد بنويسيد. در طراحي نهايي شكل چيدمان نهايي تجهيزات و روند اجرايي كار مشخص مي شود.

تهيه تجهيزات

مهم ترين بخش از طراحي آشپزخانه صنعتي، تهيه تجهيزات آشپزخانه صنعتي مي باشد. با توجه به اينكه تجهيزات مورد نظر قرار است ساليان دراز استفاده شود بهتر است از تجهيزات با كيفيت استفاده كنيد تا در مدت كوتاهي مجبور به هزينه دوباره نشويد. همچنيد از همان ابتدا حجم كاري را در نظر بگيريد تا تجهيزات خيلي بزرگ و يا خيلي كوچك خريداري نشود چرا كه كارايي ندارد. تمامي تجهيزات با توجه به بودجه شما مي تواند توسط شركت فيدار سورن عرضه گردد. تنها كافيست با شماره هاي درج شده تماس حاصل نماييد و از مشاوره رايگان اين مجموعه استفاده كنيد.

حتما مطالعه كنيد: هزينه راه اندازي رستوران چقدر است؟

نصب تجهيزات

بعد از تهيه تجهيزات نوبت نصب و راه اندازي آنها است. در اين مرحله حتما بايد نظارت دقيقي وجود داشته باشد تا نصب كاملا مطابق با طراحي هاي صورت گرفته انجام شود. بعد از نصب تجهيزات بايد چگونگي كار با آنها را ياد بگيريد و آنها را راه اندازي كنيد.

هنگام طراحي آشپزخانه صنعتي چه نكاتي را بايد رعايت كرد؟

براي طراحي آشپزخانه صنعتي به صورت كاملا اصولي لازم است كه برخي از نكات رعايت شود تا يك آشپزخانه ايده ال داشته باشيد. اين موارد به شرح زير مي باشد.

دانستن نقش و اهميت آشپزخانه

قلب رستوران يا هر مجموعه تهيه غذايي آشپزخانه آن مي باشد كه تمامي كارهاي رستوران اعم از پخت و پز، شست و شو و … در آنحا صورت مي پذيرد. بنابراين زيبايي و طراحي آن بسيار مهم است. در آشپزخانه صنعتي خوب همه چيز بايد سر جاي خود بايد و فضاي كافي براي قرار دادن تجهيزات وجود داشته باشد. رعايت اصول طراحي آشپزخانه صنعتي باعث مي شود در وقت و انرژي صرفه جويي گردد.

اينكه كدام تجهيزات را نو و كدام يك را كار كرده و دست دوم خريداري كنيد.

برخي از تجهيزات براي آشپزخانه وجود دارند كه بهتر است دست دو و كاركرده تهيه و خريداري شوند زيرا عمر كوتاهي دارند يا خيلي كم مورد استفاده قرار مي گيرند. مثلا دستگاه هاي يخ ساز بهتر است دست دو خريداري شوند زيرا هم عمر كوتاهي دارند و هم فقط در برخي مواقع مورد استفاده قرار مي گيرند. فرها و سرخ كن ها جزء تجهيزاتي هستند كه بايد نو خريداري شوند زيرا داراي عمري طولاني هستند و از آنها زياد استفاده مي شود.

شناخت دقيق تجهيزات پخت و پز

آشپزخانه هاي صنعتي به اجاق گاز، فر و سيستم گريل نياز دارند. اين تجهيزات گران قيمت هستند و عمر مفيد بالايي دارند. قبل از تهيه و خريد اين تجهيزات بهتر است اول منوي رستوران خود را تكميل كنيد و بعد سراغ خريد فر و گاز برويد. اگر در منوي خود بيشتر غذاهاي گريل داريد، پس بايد يك دستگاه گريل سايز بزرگ خريداري كنيد. در نهايت به يك سيستم تهويه مطبوع و مناسب نيز فكر كنيد و آن را تهيه نماييد.

طراحي آشپزخانه صنعتي

طراحي آشپزخانه صنعتي

عوامل موثر در طراحي آشپزخانه صنعتي

در طراحي آشپزخانه صنعتي عوامل و پارامترهايي موثر هستند و بايد مدنظر قرار بگيرند. اين عوامل عبارتند از:

  1. انتخاب مكان مناسب براي كسب و كار
  2. نوع كاربري آشپزخانه (فست فود يا رستوران)
  3. نوع منوي غذا (غذاي سرد يا گرم)
  4. مدت زمان لازم براي پخت غذا
  5. تعداد پرسنل يك شيفت كاري
  6. تعيين محل مناسب براي ورود مواد اوليه و خروج ضايعات غذايي
  7. تعيين محل قرارگيري مواد غذايي خشك مانند برنج، سيب زمين، پياز، سبزي خشك، حبوبات و آرد
  8. تهيه سردخانه براي نگهداري گوشت، مرغ، ماهي و مواد فسادپذير
  9. تعيين محلي براي قرار دادن تجهيزاتي مانند سرخ كن، فر و …
  10. در نظر گرفتن فضايي براي تجهيزات جمع آوري، انتقال و شست و شوي ظروف كثيف
  11. پيش بيني فضايي براي نصب كابينت، قفسه نگهداري ظروف و آويزها
  12. در نظر گرفتن مكاني براي قرار دادن تجهيزات پخت و پز مانند دم كن، آبكش و …
  13. پيش بيني محل نصب هود براي تهويه هواي آلوده و بخارهاي ناشي از طبخ غذا
  14. در نظر گرفتن فضايي براي قرار دادن نوشيدني هاي سرد و گرم
  15. در نظر گرفتن مكاني براي قرار دادن ظرف و ظروف و تجهيزات سرو غذا
  16. پيش بيني فضايي براي جمع آوري، انتقال و شست و شوي ديگ ها و پاتيل ها
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.